Την Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ.
Νίκος Δένδιας, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου
Εθνικής Άμυνας Στρατηγό Δημήτριο Χούπη και τον Αρχηγό του Γενικού
Επιτελείου Στρατού Αντιστράτηγο Γεώργιο Κωστίδη, παρευρέθηκε στην Τελετή
Έναρξης Λειτουργίας του 1ου Κέντρου Μετεκπαίδευσης Εφέδρων (ΚΕΜΕΦ), στο
ΚΕΝ ΑΥΛΩΝΑ (ΚΕΤΘ), στο Στρατόπεδο «ΕΠΙΛΑΡΧΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΕΛΙΔΗ».
Η
τελετή μεταξύ άλλων περιέλαβε αγιασμό, παρουσίαση σχετικά με τις
δυνατότητες και την αποστολή που θα επιτελεί το ΚΕΜΕΦ από τον Διευθυντή
του ΓΕΣ/Α4 Ταξίαρχο Γρηγόριο Ζαχαρόπουλο, προβολή οπτικοακουστικού
υλικού, παρακολούθηση εκπαίδευσης εφέδρων με τη χρήση drones και
περιήγηση στην αίθουσα εξομοιωτών, όπου διεξάγεται η θεωρητική και η
πρακτική εκπαίδευση.
Την τελετή τίμησαν με την παρουσία τους μέλη
του Aνωτάτου Στρατιωτικού Συμβουλίου (ΑΣΣ), Διευθυντές Κλάδων και
Διευθύνσεων του ΓΕΣ, εν ενεργεία και εν αποστρατεία Αξιωματικοί των
Ενόπλων Δυνάμεων, έφεδροι και λοιποί προσκεκλημένοι.
Απονομή διακριτικού Commando Initiateur σε Σπουδαστή της ΣΜΥ στη Γαλλία.
Από 14 έως 22 Ιουνίου 2026, στο πλαίσιο του Κύκλου Συνομιλιών Ελλάδας
– Γαλλίας για το έτος 2026, αντιπροσωπεία της Σχολής Μονίμων
Υπαξιωματικών (ΣΜΥ), αποτελούμενη από 6 Σπουδαστές και 1 Αξιωματικό,
επισκέφθηκε τη Σχολή Υπαξιωματικών της Γαλλίας École Nationale des
Sous-Officiers d’Active (ENSOA).
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, η ελληνική αντιπροσωπεία συμμετείχε
σε δραστηριότητες συνεκπαίδευσης με στελέχη και σπουδαστές της γαλλικής
Σχολής. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν επίσης αντιπροσωπείες των αντίστοιχων
Σχολών της Ισπανίας και της Ιταλίας, ενώ η εκπαίδευση περιέλαβε τακτικές
ασκήσεις και δοκιμασίες στρατιωτικών δεξιοτήτων. Με την ολοκλήρωση της
εκπαίδευσης, στους συμμετέχοντες Σπουδαστές της ΣΜΥ απονεμήθηκε το
διακριτικό «Commando Initiateur».
Στο πλαίσιο της επίσκεψης, ο Αρχηγός του Επιτελείου του Γαλλικού
Στρατού Ξηράς Στρατηγός Pierre Schill, συναντήθηκε με την ελληνική
αντιπροσωπεία και τόνισε τη σημασία της ενίσχυσης της συνεργασίας και
της ανταλλαγής εμπειριών μεταξύ των Σχολών.
Η παραλαβή του
πρώτου αναβαθμισμένου P-3HN ORION και η επικείμενη έλευση ακόμη τριών,
ενισχύει τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού,
αντιμετωπίζοντας την τουρκική προσπάθεια για υποβρύχια υπεροχή. Το
ελληνικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μεταμορφώνει αυτά τα αεροσκάφη σε
μερικά από τα πιο προηγμένα στον κόσμο, προσφέροντας στρατηγικό
πλεονέκτημα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Η παραλαβή
του πρώτου αναβαθμισμένου P-3HN ORION και η επικείμενη έλευση ακόμη
τριών, φέρνει στο Πολεμικό Ναυτικό πρωτοφανείς επιχειρησιακές
δυνατότητες, ακυρώνοντας επί του πεδίου την προσπάθεια της Τουρκίας για
υποβρύχια υπεροχή.
Το πρόγραμμα
εκσυγχρονισμού MLU μεταμορφώνει τα ελληνικά P-3 σε μερικά από τα πιο
προηγμένα στον κόσμο, με εντελώς νέα πτέρυγα, τμήματα ατράκτου και το
υπερσύγχρονο ελληνικό σύστημα διαχείρισης αποστολής AN/ADY-4.
Από 02 έως 19 Ιουνίου 2026, διεξήχθη η θερινή εκπαίδευση –
διαβίωση των Σπουδαστών της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ), στην
περιοχή της Καναπίτσας Λιτοχώρου.
Την υπόψη χρονική περίοδο, οι
σπουδαστές της ΣΜΥ πραγματοποίησαν συνεκπαίδευση με τμήμα της Γαλλικής
Σχολής Υπαξιωματικών (Ecole Nationale de sous Officier-ENSOA), το οποίο
φιλοξενήθηκε στις εγκαταστάσεις του καταυλισμού.
Επιπρόσθετα,
Σπουδαστές της ΙΙας Τάξης πραγματοποίησαν εκπαίδευση στο Κέντρο
Εκπαίδευσης Ανορθόδοξου Πολέμου (ΚΕΑΠ) στη Ρεντίνα Θεσσαλονίκης, όπου
διεξήχθη το Σχολείο Παροχής Α΄ Βοηθειών στο Πεδίο της Μάχης (TCCC).
Το
πρόγραμμα εκπαίδευσης περιέλαβε αντικείμενα επιχειρησιακής και ειδικής
εκπαίδευσης, με τη συνδρομή πλωτών, μηχανοκίνητων και εναέριων μέσων,
καθώς και χρήση των συστημάτων μη επανδρωμένων αεροσκαφών (ΣμηΕΑ).
Μία από τις πιο ένδοξες σελίδες της ελληνικής ιστορίας
αποτελεί η μάχη Κιλκίς-Λαχανά, που σηματοδότησε τη ραγδαία προέλαση του
Ελληνικού Στρατού για την οριστική απελευθέρωση της Μακεδονίας.
Μετά
τη νικηφόρα έκβαση του Α΄ Βαλκανικού Πολέμου, οι σχέσεις μεταξύ των
συμμάχων, Ελλάδας και Βουλγαρίας, επιδεινώθηκαν λόγω των εδαφικών
διεκδικήσεων στη Μακεδονία. Η αιφνιδιαστική επίθεση των Βουλγάρων στις
16 Ιουνίου σε όλο το μήκος του μετώπου, από την περιοχή του Πολυκάστρου
έως την περιοχή του Παγγαίου, και η συνακόλουθη σύμπτυξη των ελληνικών
τμημάτων προκαλύψεως, κατέδειξαν ότι επρόκειτο για εκδήλωση γενικής
επίθεσης και όχι απλώς για μεθοριακά επεισόδια. Ωστόσο, η ταχεία και
αποτελεσματική αντίδραση του Ελληνικού Στρατού ανάγκασε τους Βουλγάρους
να αποσυρθούν στην κύρια αμυντική τοποθεσία στην περιοχή Κιλκίς-Λαχανά. Η
μάχη διεξήχθη από τις 20 έως τις 21 Ιουνίου 1913, όταν, μετά την
επίθεση των Βουλγάρων κατά των πρώην συμμάχων τους, οι ελληνικές
δυνάμεις, υπό το διάδοχο Κωνσταντίνο, εξαπέλυσαν γενική και συντονισμένη
αντεπίθεση με στόχο την κατάληψη των ισχυρά οχυρωμένων βουλγαρικών
θέσεων στην περιοχή Κιλκίς-Λαχανά.
Έπειτα από σκληρό αγώνα, τα
ελληνικά στρατεύματα επικράτησαν των βουλγαρικών «δια της λόγχης». Οι
μάχες ήταν σφοδρές και αιματηρές. Οι Έλληνες στρατιώτες, με πείσμα και
αυταπάρνηση, απέκρουσαν τις επιθετικές ενέργειες των Βουλγάρων, με
μεγάλες απώλειες εκατέρωθεν. Η νίκη αυτή, απόρροια του υψηλού ηθικού,
της ανδρείας και του ηρωισμού των Ελλήνων μαχητών, απέφερε, εκτός από
την απελευθέρωση των πόλεων, τη σύλληψη αιχμαλώτων και την κυρίευση
σημαντικού πολεμικού υλικού.
Η μάχη Κιλκίς-Λαχανά είναι μία από τις φονικότερες μάχες του
Β΄
Βαλκανικού Πολέμου, αποτελώντας, συνάμα, σύμβολο θυσίας, ανδρείας, αλλά
και σημείο καμπής, καθώς άνοιξε το δρόμο για την απελευθέρωση της
ανατολικής Μακεδονίας, αποτρέποντας την υλοποίηση του ονείρου της
Μεγάλης Βουλγαρίας.
Με επιτυχία πραγματοποιείται το Summer Campus της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών,
μία σημαντική δράση εξωστρέφειας του Γενικού Επιτελείου Στρατού, που
δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές Λυκείου να γνωρίσουν από κοντά τη ζωή,
την εκπαίδευση και τις αξίες της ΣΜΥ.
Το κατασκηνωτικό πρόγραμμα της ΣΜΥ απευθύνεται σε μαθητές Λυκείου και
έχει ως βασικό στόχο την ενημέρωση των νέων για το στρατιωτικό
επάγγελμα, τις προοπτικές ένταξης στον Στρατό Ξηράς, αλλά και τις
συνθήκες διαβίωσης και εκπαίδευσης σε μία παραγωγική Σχολή των Ενόπλων
Δυνάμεων.
Για το 2026, το πρόγραμμα έχει προγραμματιστεί σε δύο περιόδους, από 09 έως 14 Ιουνίου και από 16 έως 21 Ιουνίου, στην περιοχή της Καναπίτσας Λιτοχώρου Πιερίας και στις εγκαταστάσεις της Σχολής στα Τρίκαλα.
Οι μαθητές που συμμετέχουν έχουν την ευκαιρία να ζήσουν μία ξεχωριστή
βιωματική εμπειρία, μέσα από εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές
δραστηριότητες προσαρμοσμένες στην ηλικία τους. Το πρόγραμμα
περιλαμβάνει ενημερωτικές διαλέξεις, ασκήσεις ετοιμότητας, αντικείμενα
αυτοπροστασίας, παροχή Α’ Βοηθειών, αλλά και συμμετοχή σε στρατιωτικά
αντικείμενα, με ασφαλή και εκπαιδευτικό χαρακτήρα.
Παράλληλα, οι συμμετέχοντες γνωρίζουν από κοντά στοιχεία της
καθημερινότητας των σπουδαστών της ΣΜΥ, την αξία της πειθαρχίας, της
συνεργασίας, της ομαδικότητας, της συνέπειας και του σεβασμού, στοιχεία
που αποτελούν βασικές αρετές της στρατιωτικής ζωής.
Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται επίσης δραστηριότητες ψυχαγωγικού και
πολιτιστικού χαρακτήρα, επισκέψεις σε αξιοθέατα της περιοχής, πεζοπορία,
θαλάσσιο λουτρό και αθλητικές δοκιμασίες, με στόχο οι μαθητές να
αποκτήσουν μία ολοκληρωμένη εικόνα για το περιβάλλον της Σχολής και το
λειτούργημα των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην ασφάλεια και την υγειονομική
υποστήριξη των μαθητών. Το πρόγραμμα υποστηρίζεται από στελέχη της
Σχολής, υπεύθυνο προστασίας ανηλίκων, ιατρό, νοσηλευτή και προσωπικό που
μεριμνά για την ομαλή διεξαγωγή όλων των δραστηριοτήτων.
Το Summer Campus της ΣΜΥ αποτελεί μία ουσιαστική
πρωτοβουλία γνωριμίας των νέων με τις Στρατιωτικές Σχολές, σε μία
περίοδο κατά την οποία η σωστή ενημέρωση, ο επαγγελματικός
προσανατολισμός και η επαφή των μαθητών με το πραγματικό περιβάλλον των
Ενόπλων Δυνάμεων αποκτούν ιδιαίτερη σημασία.
•Η
Ελλάδα εξάγει φθηνό πράσινο ρεύμα στη Βουλγαρία το μεσημέρι και το
αγοράζει πίσω ακριβά το βράδυ λόγω έλλειψης αποθήκευσης ενέργειας.
•Ο
Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ υποστηρίζει ότι η καθυστέρηση στην ανάπτυξη
αποθήκευσης ενέργειας είναι πολιτικό ζήτημα που εξυπηρετεί οικονομικά
συμφέροντα.
•Οι
περικοπές στην έγχυση πράσινης ενέργειας πλήττουν τους μικροπαραγωγούς,
ενώ η Ελλάδα δεν διαθέτει επαρκείς αποθήκες ενέργειας.
•Η προώθηση του LNG εις βάρος της πράσινης ενέργειας οδηγεί σε υψηλές τιμές ρεύματος στην Ελλάδα, επιβαρύνοντας τους καταναλωτές.
Η Ελλάδα χαρίζει φθηνό πράσινο ρεύμα στη Βουλγαρία το μεσημέρι και το αγοράζει πίσω το βράδυ έως και 250 ευρώ τη μεγαβατώρα, εξαιτίας της έλλειψης συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας. Η υπερανάπτυξη των φωτοβολταϊκών (που ξεπερνούν τα 18 GW) έχει οδηγήσει σε περικοπές έγχυσης, με τους μικροπαραγωγούς να οδηγούνται σε λουκέτο, ενώ μεγάλα συμφέροντα «τρώνε» τις επενδύσεις τους και η ενεργειακή ολιγαρχία προωθεί το LNG εις βάρος της πράσινης ενέργειας.
Το «κόλπο» με τη Βουλγαρία
Τις μεσημεριανές ώρες, η παραγωγή των ελληνικών φωτοβολταϊκών κορυφώνεται, ξεπερνώντας κατά πολύ την εγχώρια ζήτηση. Καθώς το ρεύμα αυτό δεν μπορεί να αποθηκευτεί στην Ελλάδα, οι τιμές στη χονδρεμπορική αγορά επόμενης ημέρας (ΡΑΑΕΥ) καταρρέουν σε μηδενικά ή ακόμη και αρνητικά επίπεδα. Η Βουλγαρία και τα Σκόπια απορροφούν αυτήν την φθηνή ενέργεια μέσω των διακρατικών συνδέσεων, την αποθηκεύουν στις εγκαταστάσεις τους και το βράδυ την πουλούν πίσω στην Ελλάδα σε τιμές που φτάνουν τα 120-250 ευρώ/MWh.
«Πολιτικό, όχι τεχνικό το πρόβλημα»
Μιλώντας στο 11ο Ενεργειακό Συμπόσιο, ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ έκανε μια αποκαλυπτική τοποθέτηση, χαρακτηρίζοντας την καθυστέρηση στην ανάπτυξη της αποθήκευσης ενέργειας ως πολιτικό και όχι τεχνικό ζήτημα. Όπως είπε, οι αποθήκες δεν προχωρούν γιατί η στρατηγική της κυβέρνησης εξυπηρετεί οικονομικά συμφέροντα:
η απουσία τους οδηγεί σε περικοπές έγχυσης πράσινης ενέργειας, οι
μικροπαραγωγοί βάζουν λουκέτο και οι μεγάλοι επενδυτές τούς
«καταβροχθίζουν». Παράλληλα, άφησε αιχμές κατά της ενεργειακής ολιγαρχίας, τονίζοντας ότι κι αυτή υπονομεύει τις μπαταρίες για να καλύπτει το κενό με εισαγωγές LNG.
Ενεργειακή Κολομβία με υπογραφή Μητσοτάκη
Ακούστε τι λέει ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ σε συνέντευξη του στο 11ο Ενεργειακό Συμπόσιο, λίγο εως πολύ στρογγυλευμένα λέει:
Οι Αποθήκες πράσινης ενέργειας δεν προχωρούν στην χώρα, όχι απο τεχνικούς λόγους, αλλά απο στρατηγική της… pic.twitter.com/9FheRORRfX
— Μιχάλης Χριστοδουλίδης🇬🇷 (@Christo34335862) June 19, 2026
Περικοπές έγχυσης και οι συνέπειες στους μικροπαραγωγούς
Οι περικοπές στην έγχυση πράσινης ενέργειας, που επιβάλλονται ως «τεχνική αναγκαιότητα» λόγω της υπερανάπτυξης των ΑΠΕ
(που έχουν ήδη ξεπεράσει τα 18 GW), μειώνουν την αξία των επενδύσεων
των μικροπαραγωγών. Η Ελλάδα, παρότι πρωταγωνιστεί στην εγκατάσταση ΑΠΕ,
δεν διαθέτει εγχώριες «αποθήκες» και έτσι αναγκάζεται να χαρίζει ενέργεια το μεσημέρι και να την εξαγοράζει ακριβά το βράδυ.
Το ακριβότερο ρεύμα στην Ευρώπη και τα συμφέροντα πίσω από το LNG
Η Ελλάδα συγκαταλέγεται συστηματικά στις χώρες με το ακριβότερο ρεύμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πίσω από αυτό βρίσκονται συμφέροντα που θέλουν να προωθήσουν το υγροποιημένο αέριο εις βάρος της πράσινης ενέργειας. Το κόστος, ωστόσο, το πληρώνουν ακριβά οι Έλληνες καταναλωτές – και θα συνεχίσουν να το πληρώνουν για πολλά χρόνια, όσο η πολιτική αυτή συνεχίζεται. https://www.newsbreak.gr/oikonomia/1020519/vomva-apo-ton-antiproedro-admie/
Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε (δείτε ΕΔΩ)
ότι στις 11 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε, στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού
(ΓΕΝ), συνάντηση με εκπροσώπους των εταιρειών VANOS και Blacksea
Technologies. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης παρουσιάστηκαν οι
επιχειρησιακές δυνατότητες και τα συστήματα μη-επανδρωμένων σκαφών (USV)
της εταιρείας Blacksea Technologies. Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με
ανταλλαγή απόψεων και συζήτηση επί των δυνατοτήτων συνεργασίας και
αξιοποίησης των συστημάτων της εταιρείας.
H
Blacksea Technologies έχει σχεδιάσει και αναπτύξει τα USV τύπου GARC
(Global Autonomous Reconnaissance Craft), Chaser, Comer και NightTrain,
τα οποία μπορούν να εκτελέσουν σειρά αποστολών, ενώ μπορούν να
ενσωματώσουν και οπλισμό. Από την άλλη, η εταιρία VANOS εξειδικεύεται
στους τομείς των μη-επανδρωμένων
συστημάτων (αέρα, θάλασσας και ξηράς, στα συστήματα αναγνώρισης προσώπων
και
οπλισμού, σε λύσεις θωράκισης μέσων και προσωπικού και σε συστήματα
διοίκησης και
ελέγχου. https://defencereview.gr/amina/mi-epandromena-skafi-proteinoyn-sto-p/
Μετά τα νέα διακριτικά βαθμού-θέσεως του ΑΓΕΑ, σειρά παίρνει η
παρουσίαση από το kranosgr.com, της στολής και τα διακριτικά του Αρχηγού
του Γενικού Επιτελείου Στρατού.
Το KranosGR παρουσιάζει σήμερα τη νέα εμφάνιση της στολής του Αρχηγού
ΓΕΣ, με τα διακριτικά που φέρουν πλέον ιδιαίτερο θεσμικό συμβολισμό,
καθώς αφορούν την κορυφαία θέση της ιεραρχίας στον Στρατό Ξηράς.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν γίνει γνωστές, τα νέα διακριτικά
των Αρχηγών Γενικών Επιτελείων απέκτησαν νέα μορφή, με τα τρία αστέρια
να τοποθετούνται μέσα σε δάφνες, στοιχείο που διαφοροποιεί τους Αρχηγούς
ΓΕΣ, ΓΕΝ και ΓΕΑ από τους υπόλοιπους ανώτατους αξιωματικούς που φέρουν
αντίστοιχους βαθμούς.
Ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Γεώργιος Κωστίδης εμφανίστηκε ήδη με τα
νέα διακριτικά στη στολή του, κατά την πρόσφατη παρουσία του στη
Μαλακάσα, στην τελετή θεμελίωσης του 309 Εργοστασίου Κατασκευής
Συστημάτων Μη Επανδρωμένων Μέσων, παρουσία του Υπουργού Εθνικής Άμυνας
Νίκου Δένδια και της στρατιωτικής ηγεσίας.
Στην εικόνα διακρίνεται η νέα στολή του Αρχηγού ΓΕΣ, με τις επωμίδες
και τα αντίστοιχα διακριτικά βαθμού-θέσεως, τα οποία αποτυπώνουν τον
θεσμικό ρόλο του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Στρατού.
Η αλλαγή αυτή έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς δεν αφορά το σύνολο
των αξιωματικών του Στρατού Ξηράς, αλλά αποκλειστικά την κορυφή της
ιεραρχίας του Κλάδου. Πρόκειται για μία ακόμη παρέμβαση στην εικόνα και
την προβολή της ανώτατης στρατιωτικής ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων.
Τα νέα διακριτικά έρχονται σε μια περίοδο κατά την οποία βρίσκονται
σε εξέλιξη αλλαγές στη δομή, τη λειτουργία και τη συνολική εικόνα των
Ενόπλων Δυνάμεων, στο πλαίσιο της νέας θεσμικής και επιχειρησιακής
κατεύθυνσης που προωθείται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.