Σάββατο 5 Μαρτίου 2016

«Χατίρια στους εργολάβους»!


Από τα τσάμικα του Σουφλιά στον πονόψυχο ΣΥΡΙΖΑ; Αλλαγές στη σύμβαση για Κόρινθο - Καλαμάτα
Οπως συνέβη και στην περίπτωση των περιφερειακών αεροδρομίων, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης «πονάει» (έτσι είχε δηλώσει τότε), αλλά υπέγραψε προ διμήνου την αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, που κατασκευάζει και διαχειρίζεται η κοινοπραξία Μορέας (ΕΛΛΑΚΤΩΡ - J&P ΑΒΑΞ - Intracom Συμμετοχών).

Μάλιστα, στο υπουργείο βιάζονταν τον Δεκέμβριο, εξαιτίας των πιέσεων από τους δανειστές και άλλους, να περάσουν όπως όπως την αναμορφωμένη σύμβαση, με την οποία οι εργολάβοι εισπράττουν αποζημίωση 79.000.000 ευρώ και το Δημόσιο ενδέχεται να επιβαρυνθεί έως και με 300.000.000 ευρώ (αν τα έσοδα διοδίων μειωθούν σημαντικά). Γι' αυτό αναγκάστηκαν την προηγούμενη εβδομάδα να φέρουν στη Βουλή, ως τροπολογία σχεδόν 70 σελίδων (!) στο νομοσχέδιο για το «παράλληλο πρόγραμμα», σειρά τεχνικών αλλαγών στη σύμβαση που ψήφισαν οι ίδιοι προ διμήνου, ώστε να είναι νομικά καλυμμένοι οι εργολάβοι αλλά και το Δημόσιο.

Ο κ. Σπίρτζης εμφανιζόταν επί μήνες εξαιρετικά σκληρός και είχε παγώσει την ψήφιση της αναμορφωμένης σύμβασης που είχε προωθήσει ο προκάτοχός του Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Στο τέλος, όμως, υπό την πίεση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), που συμμετέχει στη χρηματοδότηση της Μορέας Α.Ε. και σε άλλα κρίσιμα έργα στην Ελλάδα, η αναμόρφωση της σύμβασης μπήκε στο τρίτο Μνημόνιο! Η ΕΤΕπ υποστήριζε την τελευταία διετία ότι το Δημόσιο πρέπει να εγγυηθεί τα έσοδα της κοινοπραξίας στην περίπτωση που η κυκλοφορία μειωθεί περαιτέρω και περιοριστούν οι εισπράξεις από τα διόδια.

Δέσμευση
Τελικά, με την αναμόρφωση της σύμβασης, το Δημόσιο δεσμεύεται πως αν χρειαστεί, θα χρηματοδοτήσει έως και με 300.000.000 ευρώ επιπλέον την κοινοπραξία Μορέας, ώστε να καλύψει τυχόν απώλειες από έσοδα διοδίων. Οι εργολάβοι λαμβάνουν, επίσης, αποζημίωση 79.000.000 ευρώ, με τον κ. Σπίρτζη να υποστηρίζει στη Βουλή ότι η κοινοπραξία ζητούσε αρχικά τριπλάσια αποζημίωση. Ο υπουργός Υποδομών επισήμανε τότε πως η Μορέας δεσμεύεται ότι θα προχωρήσει εντός 18μήνου στη μελέτη και την εγκατάσταση αναλογικού συστήματος διοδίων, ώστε οι οδηγοί να πληρώνουν διόδια ανάλογα με την απόσταση που διανύουν. Αναφέρθηκε και σε σειρά άλλων παροχών που υπόσχονται οι εργολάβοι, όπως εκπτώσεις διοδίων στους κατοίκους των περιοχών από τις οποίες διέρχεται ο οδικός άξονας, δωρεάν χρήση για ανθρώπους με ειδικές ανάγκες κ.λπ.

Στην κατασκευαστική αγορά υπενθυμίζουν, όμως, ότι τον περασμένο Αύγουστο ο κ. Σπίρτζης είχε ανακοινώσει, παρουσία του ίδιου του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, αντίστοιχες παροχές για τους οδικούς άξονες Ιονία Οδός και Αξονας Κεντρικής Ελλάδας. Ακόμα τις περιμένουν οι κάτοικοι των περιοχών, καθώς για την εφαρμογή τους απαιτείται συναίνεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των τραπεζών που χρηματοδοτούν τα έργα κ.ά.
Στην περίπτωση του οδικού άξονα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα απομένει να εκτελεστεί μόλις το 5% του έργου και συγκεκριμένα εργασίες στο τμήμα Λεύκτρο - Σπάρτη.                                                                                     ΤΟ ΕΙΔΑΜΕ   ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια: