Πέμπτη 15 Αυγούστου 2019

Αποκλειστικό: Το πρόγραμμα του ΕΣ για τον εκσυγχρονισμό των UAV Sperwer


/, Ελλάδα, Κεντρικά, Προτεινόμενα/Αποκλειστικό: Το πρόγραμμα του ΕΣ για τον εκσυγχρονισμό των UAV Sperwer
Σε συνέχεια της χθεσινής μας ανάρτησης, σχετικά με την ενημέρωση-παρουσίαση, σε επιτελείς του ΓΕΣ (Γενικού Επιτελείου Στρατού), της εταιρείας EYEONIX, με θέμα «Συστήματα Στοχοποίησης και Προσβολής Στόχων από Επίγεια ή Εναέρια Μέσα», επιμείναμε στο θέμα και αναζητήσαμε περισσότερες πληροφορίες. Από τη συζήτηση που είχαμε με αρμόδιους του ΓΕΣ προέκυψε η είδηση ότι ο ΕΣ (Ελληνικός Στρατός) θέλει και σχεδιάζει ένα πρόγραμμα αναβάθμισης των 14 UAV Sperwer που διαθέτει και διατηρεί σε υπηρεσία.
Το πρόγραμμα βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, δηλαδή υπάρχει σαφής εικόνα για τα υπό-συστήματα του Sperwer τα οποία θα αναβαθμιστούν, καθώς και για το συνολικό κόστος του προγράμματος, το οποίο θα ανέλθει στα € 55 εκατομμύρια και για τα 14 συστήματα. Το πρόγραμμα αναβάθμισης θα πραγματοποιηθεί μέσω της Νατοϊκής υπηρεσίας NSPA (NATO Support and Procurement Agency) και θα αφορά στις επιδόσεις του Sperwer, δηλαδή θα το καταστήσει ικανό να πετά ψηλότερα και μακρύτερα, αλλά και στους αισθητήρες του, δηλαδή θα παράγει καλύτερη εικόνα σε πραγματικό χρόνο.
Ουσιαστικά το πακέτο αναβάθμισης είναι αυτό που η SAGEM, κατασκευάστρια εταιρία του Sperwer, παρουσίασε το 2004 ως Sperwer-B. Το Sperwer-B, σε σχέση με το Sperwer, μπορεί να μεταφέρει σχεδόν διπλάσιο ωφέλιμο βάρος και να πετά για 12 συνεχόμενες ώρες, αντί των 6 ωρών που πετάν τα Sperwer. Επίσης θα μπορεί να πετά πάνω από τα 16.000 πόδια, που πετά το Sperwer, ενώ θα μπορεί να στέλνει δεδομένα πίσω στο σταθμό ελέγχου από αποστάσεις άνω των 150 χιλιομέτρων που μπορεί σήμερα. Στην έκδοση Sperwer-B το UAV θα φέρει δύο (2) σημεία ανάρτησης φορτίου στις πτέρυγες μέγιστου βάρους 35 κιλών, ενώ ήδη η SAGEM έχει προχωρήσει στην ολοκλήρωση του ισραηλινού αντιαρματικού Spike-LR, μέγιστου βεληνεκούς 4 χιλιομέτρων.
Το Sperwer-B για το οποίο ενδιαφέρεται ο ΕΣ.
Τα Sperwer του ΕΣ υπηρετούν στο Δ’ Σώμα Στρατού (Δ’ ΣΣ) και την ΑΣΔΕΝ και συγκεκριμένα στον Λόχο Μη-Επανδρωμένων Αεροχημάτων (Λ/ΜΕΑ) του 472 Τάγματος Επιτήρησης-Πληροφορικής (472 ΤΕΠΠ) της ΑΣΔΕΝ καθώς στο 1ο Συγκρότημα Επικοινωνιών Ηλεκτρονικού Πολέμου Πληροφορικής και Επιτήρησης (1ο ΣΕΗΠΠΕΠ/Δ’ ΣΣ). H είσοδος των Sperwer στον ΕΣ αποτελεί σημαντική προσθήκη στο οπλοστάσιο των Ενόπλων Δυνάμεων για δύο λόγους: Πρώτον, ο ΕΣ δεν χρειάζεται πλέον, σε καταλυτικό βαθμό, τη συνδρομή της ΠΑ και δεύτερον, ο ΕΣ αποκτά δυνατότητες συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης σε τακτικό επίπεδο. Πρόκειται ακόμα για σημαντικό εργαλείο σε αποστολές στοχοποίησης.
Τα UAVs λόγω της πληθώρας των συσκευών που μπορούν να φέρουν και το
είδος των πληροφοριών που μπορούν να συλλέγουν έχουν τη δυνατότητα να αναλάβουν τις παρακάτω αποστολές:
(1) Επιτήρηση του πεδίου της μάχης.
(2) Συλλογή πληροφοριών και μετάδοσή τους σε πραγματικό χρόνο.
(3) Διεξαγωγή ΗΠ.
(4) Τακτική και ηλεκτρονική αναγνώριση.
(5) Εντοπισμό στόχων.
(6) Αύξηση της αποτελεσματικότητας των βολών του ΠΒ.
Στον Λόχο ΜΕΑ υπάρχει αξιωματικός σύνδεσμος του ΠΒ.
Ωστόσο ο αριθμός των Sperwer ικανοποιεί μερικώς τις ανάγκες του ΕΣ για συνεχή παρουσία στη Θράκη και Αιγαίο για επιτήρηση σε βάθος στην τουρκική ενδοχώρα, ενώ τεχνολογικά τα συστήματα χρειάζονται αναβάθμιση. Ιδανικά ο ΕΣ θα έπρεπε να προχωρήσει στην προμήθεια επιπλέον UAV, ίσως και στην αντικατάσταση των Sperwer, όπως κάνει η Γαλλία που αντικαθιστά τα Sperwer με τα Patroller, αλλά χρήματα δεν υπάρχουν, ενώ ο ΕΣ έχει και άλλες ανάγκες. Υπό αυτή την άποψη η αναβάθμιση των Sperwer είναι μια θετική εξέλιξη.
Να μείνουμε λίγο στη Γαλλία, που αποτελεί μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση, κατά τη γνώμη μας. Όπως είπαμε η Γαλλία βρίσκεται σε φάση αντικατάστασης των 18 Sperwer που διαθέτει με 14 Patroller. Τα γαλλικά Sperwer είναι ακριβώς ίδια με τα ελληνικά, συνεπώς θα μπορούσε να εξεταστεί η προμήθεια και αναβάθμιση τους έτσι ώστε να αυξηθεί ο στόλος των ελληνικών Sperwer, από τα 14 (τέσσερα ολοκληρωμένα συστήματα), στα 32 (οκτώ ολοκληρωμένα συστήματα) συστήματα (σε μια τέτοια περίπτωση ένα πρόγραμμα αναβάθμισης 32 Sperwer θα ήταν της τάξεως των € 125 εκατομμυρίων).
Η Γαλλία βρίσκεται σε διαδικασία απόσυρσης και αντικατάστασης 18 Sperwer με 14 Patroller.
Με 32 Sperwer ο ΕΣ θα μπορεί να καλύψει καλύτερα τις επιχειρησιακές του ανάγκες, σε επίπεδο συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης, τόσο στο Δ’ ΣΣ όσο και στην ΑΣΔΕΝ. Βέβαια υπάρχει και ο αντίλογος-πραγματικότητα ότι από τις χώρες που έχουν εντάξει σε υπηρεσία το Sperwer, δηλαδή η Γαλλία, η Ελλάδα, ο Καναδάς, η Ολλανδία και η Σουηδία, η Γαλλία τα αντικαθιστά με τα Patroller, όπως προείπαμε, ενώ ο Καναδάς, η Ολλανδία και η Σουηδία τα έχουν αποσύρει, λόγω του υψηλού κόστους λειτουργίας που έχουν. Αλλά όπως είπαμε τα δικά μας οικονομικά δεν μας επιτρέπουν την απόσυρση και αντικατάσταση των Sperwer, συνεπώς η αναβάθμιση τους και, ίσως, η ενίσχυση του στόλου με τα γαλλικά Sperwer, είναι μια θετική εξέλιξη-προοπτική.
Οι εξελίξεις είναι τέτοιες που δεν μας επιτρέπουν αδράνεια, όπως, για παράδειγμα, η σχεδόν καθημερινή παρουσία των τουρκικών UAV στον Έβρο και το Αιγαίο, τα οποία καταγράφουν τις θέσεις της ελληνικής αμυντικής διάταξης. Δυστυχώς, η προκλητική αυτή συμπεριφορά της Τουρκίας σε συνοδεύεται από τη μόνη λογική και πρέπουσα αντίδραση που δεν είναι άλλη από την άμεση κατάρριψη τους.
Κατά την άποψη μας η αναβάθμιση των Sperwer είναι μια θετική εξέλιξη διότι χρήματα δεν υπάρχουν για την αντικατάσταση τους και διότι τα αναβαθμισμένα συστήματα θα ενισχύσουν τις δυνατότητες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στον τομέα της συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης. Επίσης η αναβάθμιση των Sperwer θα δώσει στον ΕΣ μια ανάσα-πίστωση χρόνου ώστε να σχεδιάσει την αντικατάσταση τους με ένα νέο σύστημα, ελληνικής σχεδίασης και ανάπτυξης.
Κάθε ολοκληρωμένο σύστημα αποτελείται από τέσσερα UAV Sperwer, έναν κλωβό ελέγχου εδάφους, έναν κλωβό επικοινωνιών, έναν κλωβό συντήρησης, μία πλατφόρμα εκτόξευσης και από οχήματα περισυλλογής. Ενδεικτικά, το βάρος του μέγιστου ωφέλιμου φορτίου ανέρχεται στα 58 κιλά και αποτελείται από μία θερμική κάμερα FLIR τύπου OLOSP. To μέγιστο βάρος απογείωσης ανέρχεται στα 350 κιλά ενώ φέρει σύστημα INS / GPS.
Το φορτίο το οποίο φέρουν τα UAV Sperwer αποτελείται από ηλεκτροπτικούς αισθητήρες σταθεροποίησης, οι οποίοι παρέχουν υψηλής ευκρίνειας εικόνες πεδίου μάχης ημέρα και νύκτα.
Επίσης μελλοντικά δύνανται να φέρουν:
(1) Ραδιοεντοπιστή συνθετικής οπής (SAR)
(2) Παρεμβολέα επικοινωνιών
(3) Παρεμβολέα ραδιοεντοπιστών
(4) Ανιχνευτή επικοινωνιών (COMINT).
(5) Καταδείκτη στόχου με δέσμη laser (laser designator).
(6) Μέτρα Υποστήριξης ΗΠ / Ηλεκτρονικές Πληροφορίες (ESM/ELINT).
Το UAV Sperwer έχει τα παρακάτω χαρακτηριστικά: (1) Εμβέλεια πτήσης 180 χλμ ή 200 χλμ με αναμεταδότη (relay), που φέρεται σε άλλο ΜΕΑ.
(2) Διάρκεια πτήσης 6 – 7 ώρες.
(3) Ύψος πτήσης 3.700 μ.
(4) Ταχύτητα περιπολίας 155 χλμ/ω.
(5) Διαστάσεις : (α) Άνοιγμα πτερύγων 4,2 μ. (β) Μήκος 3,5 μ. (γ) Ύψος 1,3 μ.
(6) Ωφέλιμο φορτίο (Payload) 58 Κιλά.
(7) Χρόνος άφιξης στα 3000μ περίπου 20 λεπτά.
(8) Ζεύξη δεδομένων Q-band.
Το Μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος ως Πολλαπλασιαστής Ισχύος.
Ενεργώντας είτε αυτόνομα, είτε συμπληρωματικά στη δράση άλλων επανδρωμένων μέσων, τα Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη μπορούν να προσφέρουν 24ωρη κάλυψη της περιοχής ενδιαφέροντος τόσο σε ειρηνικές όσο και πολεμικές περιόδους:
α. Εκτελώντας στοχοποίηση σε σχεδόν πραγματικό χρόνο και υποστήριξη
προσβολών ακριβείας με στενά χρονικά περιθώρια, παρέχουν υψηλή ανάλυση εικόνας ώστε να είναι δυνατή η υποστήριξη προσβολών από κατευθυνόμενα βλήματα ακριβείας.
β. Συμβάλλοντας στην εκτίμηση του Δκτη περί των διεξαγόμενων επιχειρήσεων σε σχεδόν πραγματικό χρόνο, μέσω της άμεσης επανατροφοδότησης με πληροφορίες για τις σχεδιαζόμενες και τις ήδη εκτελεσμένες επιχειρήσεις.
γ. Επιτυγχάνοντας άμεσο εντοπισμό της εχθρικής διάταξης.
δ. Παρέχοντας πληροφορίες για την εκτίμηση αποτελεσμάτων προσβολής για ενημέρωση σε σχεδόν πραγματικό χρόνο για τις προκληθείσες ζημιές στο στόχο ώστε να επαναπροσβληθούν άμεσα αν χρειάζεται.
ε. Παρέχοντας ενδείξεις και προειδοποιήσεις κατά την προετοιμασία πριν τοναγώνα ή κατά την διεξαγωγή αμφιβίων επιχειρήσεων και αποβάσεων.
στ. Παρέχοντας δεδομένα πραγματικού χρόνου για το σχεδιασμό και εκτέλεση αποστολών ειδικής υποστήριξης.
ζ. Υποστηρίζοντας τις εθνικές ή συμμαχικές Δυνάμεις (στα πλαίσια του ΝΑΤΟ ή άλλων διεθνών οργανισμών), κατά την διενέργεια στρατιωτικών και οικονομικών αποκλεισμών.
η. Πραγματοποιώντας ειδικές επιχειρήσεις αναγνώρισης που απαιτούν ειδικό
στρατιωτικό και πολιτικό χειρισμό λόγω του κινδύνου πιθανών πολιτικών επιπλοκών.
θ. Παρέχοντας υποστήριξη και πληροφορίες επί ανθρωπιστικών αποστολών
(αριθμός προσφύγων, περιοχές συγκρούσεων και βιαιοπραγιών, διακίνηση ναρκωτικών, παρακολούθηση πλημμύρων, πυρκαγιές δασών, κινήσεις παγετώνων κτλ).
ι. Παρέχοντας αναφορές καιρικών συνθηκών πάνω από την περιοχή των επιχειρήσεων.
ια. Εκτελώντας αποστολές σχεδιασμού για την ανάπτυξη στρατηγικών Δυνάμεων.

ιβ. Παρέχοντας ένα σύστημα ελέγχου και μεταδόσεως εντολών, ενισχύοντας έτσι την διανομή των πληροφοριών στα αντίστοιχα επίπεδα διοίκησης.
Ο Τακτικός Ρόλος των Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών. Ιδιαίτερης σημασίας είναι ο τακτικός ρόλος των ΜΕΑ όσον αφορά:
α. Τον εντοπισμό, αναγνώριση και προσδιορισμό στόχων μέσω χρήσης διαφορετικών αισθητήρων και μετάδοση των πληροφοριών σε πραγματικό, σχεδόν, χρόνο.
β. Τη δυνατότητα λειτουργίας σε ακτίνα 200 χλμ. από το ΠΟΤ παρέχοντας 24ωρη κάλυψη στο χώρο ευθύνης Σχηματισμών μέχρι επιπέδου ΣΣ.
γ. Τη μεταφορά ανιχνευτών βιολογικών και χημικών ουσιών παρέχοντας
αποτελεσματική εκτίμηση προσβολών από ΡΒΧ όπλα χωρίς την έκθεση του προσωπικού ή επανδρωμένων αεροσκαφών σ’ αυτά.                ΤΟ ΕΙΔΑΜΕ  ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια: