«Η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό πελάτη και στρατηγική αγορά για την Airbus Helicopters», δήλωσε ο Bruno Even, που από το 2018 κατέχει τη θέση του διευθύνοντος σύμβουλου της Airbus Helicopters, σε συνάντηση του με ελληνικά μέσα ενημέρωσης κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα, την προηγούμενη εβδομάδα.
Γράφει ο ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
Πρόκειται για τη δεύτερη επίσκεψη υψηλόβαθμου αξιωματούχου της Airbus Helicopters σε διάστημα ενός περίπου μηνός. Είχε προηγηθεί, περί τα μέσα Σεπτεμβρίου, η επίσκεψη του Axel Aloccio, επικεφαλής του προγράμματος NH-90 στην Airbus και ταυτόχρονα πρόεδρου της κοινοπραξίας NHIndustries, που έχουν συστήσει η γαλλογερμανική Airbus Helicopters, η ιταλική Leonardo και η ολλανδική Fokker Aerostructures και η οποία παράγει τα μεταφορικά ελικόπτερα NH-90.
Όπως είχε αναφέρει το DP, η επίσκεψη του Aloccio ήταν επικεντρωμένη στις διαπραγματεύσεις με τους αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την υπογραφή της σύμβασης Εν-Συνεχεία-Υποστήριξης (Ε-Σ-Υ) των ελικοπτέρων NH-90, που η εταιρία ευελπιστεί να υπογραφεί μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους. Υπενθυμίζεται, ότι η ανάγκη υπογραφής Ε-Σ-Υ που περιλαμβάνει παροχή υπηρεσιών και ανταλλακτικών, είχε προβλεφθεί να υπογραφεί πριν την άφιξη των πρώτων Ε/Π το 2011 και τελικά εγκρίθηκε από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή τον Οκτώβριο του 2021, είναι ύψους 50 εκατ. ευρώ και αφορά διάστημα πέντε ετών.
Με την Ε-Σ-Υ θα υποστηριχθούν για το διάστημα των πέντε ετών συνολικά 11 ελικόπτερα NH-90, συμπεριλαμβανομένων των τριών που θα παραδοθούν μέχρι τα τέλη του πρώτου τετράμηνου του 2025) και θα εξασφαλιστεί υψηλή διαθεσιμότητα (κατά καλά πληροφορημένες πηγές, κατ’ ελάχιστο επτά έως οκτώ ελικόπτερα θα είναι συνεχώς διαθέσιμα).
Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα εννέα ελικόπτερα του τύπου, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, επειδή αυτά είναι καθηλωμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα, το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ) ζήτησε από την ΝΗΙ λεπτομερή επιθεώρησή τους και υποβολή ξεχωριστής προσφοράς για το καθένα από αυτά προκειμένου να αποφασισθεί στην συνέχεια η τύχη τους.
Το ίδιο ζήτημα περιλαμβανόταν στην ατζέντα της επίσκεψης του Bruno Even, που για αυτό τον λόγο είχε επαφές με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αλλά κατά τη συζήτηση που είχε το DP, κατέστη σαφές ότι δεν ήταν το μοναδικό.
«Πρωτίστως η επίσκεψη μου στην Ελλάδα αποσκοπεί στο να διαβεβαιώσουμε τους κυβερνητικούς χρήστες, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας [20 ΝΗ-90 της Αεροπορίας Στρατού και 12 AS332C1 Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας], το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Αλλαγής [τρία BK 117 C1 και δύο AS332L1 του Πυροσβεστικού Σώματος], το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής [έξι ελικόπτερα τύπου AS365 N3 Aegean Dauphin] καθώς και την Ελληνική Αστυνομία [πέντε ελικόπτερα, εκ των οποίων τρία τύπου BO-105 και δύο τύπου EC-135], ότι ως εταιρία είμαστε παρόντες και ότι δεσμευόμαστε για την πλήρη υποστήριξη των ελικοπτέρων μας σύμφωνα με τις απαιτήσεις του πελάτη», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σε ερώτηση του DP για μία απολογιστική, για τα τελευταία 21 χρόνια, εκτίμηση των αιτίων που οδήγησαν στον εκτροχιασμό του προγράμματος των ελικοπτέρων NH-90, απέφυγε, όπως ήταν αναμενόμενο, οποιαδήποτε αναφορά στα πεπραγμένα του αντισυμβαλλόμενου, του ελληνικού δημοσίου. Όμως σημείωσε με έμφαση ότι είναι ειλημμένη η απόφαση «να είμαστε δίπλα στον χρήση» ώστε να υποστηριχθεί η επιχειρησιακή αξιοποίηση των ελικοπτέρων του τύπου.
«Ίσως στο παρελθόν να μην ήμασταν τόσο κοντά στον χρήστη όσο θα έπρεπε», είπε επίσης. «Όμως αυτά τα 20 χρόνια έχουμε αποκτήσει πολύ μεγάλη εμπειρία, το ελικόπτερο έχει ωριμάσει και τα όποια αρχικά προβλήματα αποτελούν παρελθόν, η ανάπτυξη του ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις μελλοντικές επιχειρησιακές προκλήσεις είναι συνεχείς και εμείς [η Airbus Helicopters] έχουμε αναπτύξει όλες τις διαδικασίες, τα μέσα και τις δυνατότητες ώστε να παρέχουμε την υποστήριξη που θα μας ζητηθεί από τον πελάτη», συμπλήρωσε.
Ο Even έκανε επίσης εκτενή αναφορά στις προοπτικές της ελληνικής αγοράς και αιτιολόγησε τον χαρακτηρισμού που της απέδωσε ως «στρατηγική» για την Airbus Helicopters. Όπως εξήγησε ότι το ενδιαφέρον της εταιρίας δεν εξαντλείται στα ελικόπτερα NH-90 της Αεροπορίας Στρατού. Εκτιμά ότι τα 12 ελικόπτερα AS332C1 Super Puma που επιχειρεί η Πολεμική Αεροπορία σε αποστολές έρευνας & διάσωσης / έρευνας & διάσωσης μάχης (SAR / CSAR), εκτός της αποκατάστασης της διαθεσιμότητας τους (κατά καλά πληροφορημένες πηγές διαθέσιμα είναι μόνο δύο ελικόπτερα), είναι πρόσφορα και για εκσυγχρονισμό, η έκταση και το κόστος του οποίου θα εξαρτηθεί από την απαίτηση του πελάτη, καθώς έχουν σημαντικό υπόλοιπο επιχειρησιακής ζωής.
Υπενθύμισε επίσης ότι ελικόπτερα της οικογενείας Super Puma (δύο ελικόπτερα AS332L1) επιχειρεί το Πυροσβεστικό Σώμα ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα έξι ελικόπτερα τύπου Eurocopter AS365 N3 Aegean Dauphin που επιχειρεί η Μοίρα Ελικοπτέρων (ΜΕΛΣ) της Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (ΛΣ-ΕΛΑΚΤ), σημειώνοντας ότι μετά την ανάθεση σχετικής σύμβασης υποστήριξης και χάρις στην άψογη συνεργασία με τις υπηρεσίες της NAMSA και του Λιμενικού Σώματος, εντός σχετικά μικρού χρονικού διαστήματος τέσσερα ελικόπτερα του τύπου που ήταν καθηλωμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι ήδη πλήρως επιχειρησιακά.
Τέλος, σημείωσε ότι η Airbus Helicopters είναι ο μοναδικός προμηθευτής που υπέβαλε προσφορά στον διαγωνισμό του υπουργείο Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Κρίσης για την προμήθεια οκτώ πυροσβεστικών ελικοπτέρων μεσαίου τύπου, με δικαίωμα προαίρεσης (option) για επιπλέον δύο ελικόπτερα και των συναφών υπηρεσιών υποστήριξης τους.
Στην κατάληξη της συζήτησης, ο Even επισήμανε ότι στο προαναφερθέν πλαίσιο η Airbus Helicopters, σχεδιάζει τη λειτουργία γραφείου της στην Ελλάδα και έχει ήδη επιθεωρήσει αριθμό ελληνικών εταιριών ώστε να επιλέξει εγχώριο συνεργάτη για τη συντήρηση των ελικοπτέρων κατασκευής της που επιχειρούν κυβερνητικοί και πολιτικοί χρήστες στην Ελλάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου