http://www.sigmalive.com/simerini/columns/antistaseis/372057
Εκτύπωση | 10/04/2011 | Με τον Σάββα Ιακωβίδη
|Έστω και αν εκ των υστέρων και ενώπιον πρωτοφανούς κατακραυγής και αντιδράσεων ο Δ. Χριστόφιας απολογήθηκε, οι ενέργειές του κρίνονται αυστηρά. Πρώτον, παραβίασε το νόμο περί προσωπικών δεδομένων και παρανόμησε. Δεύτερον, πόσο παράδειγμα προς μίμηση είναι ο ίδιος, αφού αποκαλύπτεται τώρα ότι απαίτησε και λαμβάνει επίδομα συντήρησης εξωτερικού, που δεν το χρειάζεται, αφού αμείβεται ετησίως με πάνω από 150.000 ευρώ; Τρίτον, τι παράδειγμα είναι αφού διόρισε το γαμπρό του στο Προεδρικό, επικεφαλής μιας Επιτροπής για τουρκικά θέματα; Αλλ’ είναι και το ΑΚΕΛ, που υποστήριξε ότι ο Δ. Χριστόφιας έθεσε ζήτημα πολιτικού ήθους στην άσκηση πολιτικής. Ας μιλήσουμε, λοιπόν, περί πολιτικής, πολιτικού ήθους και πολιτικών.
Ο Γάλλος συγγραφέας και πολιτικός, Αντρέ Μαλρό, έγραψε με ωμή ειλικρίνεια: «Δεν ασχολείται κανείς με την πολιτική έχοντας την ηθική ως γνώμονα». Και ένας άλλος συμπατριώτης του, ο Μισιέλ Ντεμπρέ, είχε επισημάνει ότι, όταν κανείς ασκεί πολιτική, λερώνει τα μανίκια του μέχρι επάνω. Τρίτος Γάλλος, ο Ανρί ντε Μοντερλάντ, είπε ότι η πολιτική είναι ο καρκίνος της ανθρωπότητας. Η εξουσία είναι ο απώτερος σκοπός και το παράγωγο της πολιτικής. Και πολιτική, κατά τον Μαξ Βέμπερ, είναι «ο αγώνας για την κατάκτηση ή τη διανομή της εξουσίας, για την άσκηση δηλαδή της νόμιμης φυσικής βίας. Η πολιτική επιδιώκει την ισχύ είτε ως μέσο για εξυπηρέτηση κάποιου σκοπού είτε ως γόητρο είτε χωρίς κανένα σκοπό - η δύναμη για τη δύναμη». Εδώ ισχύει το γνωστό ότι η εξουσία διαφθείρει, η απόλυτη εξουσία διαφθείρει απόλυτα. Ο Γερμανός θεωρητικός του πολέμου, Καρλ φον Κλαούζεβιτς, υποστηρίζει ότι «ο πόλεμος είναι συνέχεια της πολιτικής με άλλα μέσα», ενώ ο Κινέζος ηγέτης Μάο τσε Τουνγκ είπε το περίφημο: «Η πολιτική είναι αναίμακτος πόλεμος και ο πόλεμος είναι αιματηρή πολιτική».
Ποια σχέση, λοιπόν, μπορεί να έχει η πολιτική με την ηθική και το ήθος των πολιτικών; Καμία απολύτως! Προκαλούμε: Πόσοι από τους πολιτικούς μπορούν να επαναλάβουν άφοβοι και υπερήφανοι τα παρακάτω λόγια του Δημοσθένη; «Κρίνω και αποφασίζω χωρίς υστεροβουλία, χωρίς να προσδοκώ οικονομικό όφελος. Κανείς δεν μπορεί να με κατηγορήσει ότι κέρδισα κάτι από τους λόγους και τις πράξεις μου στην πολιτική μου ζωή». Ρωτάμε ευθέως: Σε ποιον από τους πολιτικούς ταιριάζει το ψήφισμα της αρκαδικής Αντιγόνειας, εκδήλωση τιμής σε ένα χρηστό και άξιο συμπολίτη, που αγωνίστηκε για το καλό της πατρίδας; «Ου μόνον ουκ εμείωσέν τι της πατρώας αρετής αλλά και συναύξησεν αιεί και καθ’ ημέραν επινοών τη πόλει πλείον τι παρέχεσθαι, την μεν επιείκειαν των τρόπων γεγεννημένος, την δε ψυχήν ευγενεστέραν της φύσεως πλατύνας».
Γιατί ολοένα και περισσότεροι έντιμοι και αξιοπρεπείς πολίτες απαξιώνουν και αποστρέφονται την πολιτική και τους πολιτικούς; Διότι στη συνείδησή τους, «πολιτεύομαι» σημαίνει, σχεδόν πάντοτε, ψεύδομαι ασύστολα. Εκστομίζω ηχηρά πλην κενά συνθήματα. Παραπλανώ τους πολίτες με θωπείες και σοφιστείες. Προσφέρω μειδιάματα σε πρόσωπα που περιφρονώ. Προσκυνώ με ευτέλεια τον αρχηγό όταν πίσω του τον βρίζω. Υπονομεύω με επαίσχυντες μεθόδους τους εσωκομματικούς ή άλλους αντιπάλους μου - ή συνυποψήφιούς μου, όπως τώρα με την προεκλογική εκστρατεία. Ας κλείσουμε με τον Σωκράτη, που απευθύνεται στον Καλλικλή: «Καλό θα ήταν να υπήρχαν πολιτικοί που, όταν απευθύνονται στο κοινό, να σκέπτονται το λαϊκό συμφέρον και να μιλούν για τα βέλτιστα, άσχετα αν είναι ευχάριστα ή δυσάρεστα». Ποιοι είναι αυτοί οι πολιτικοί;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου