http://www.defencenet.gr/defence/index.php?option=com_content&task=view&id=22941&Itemid=41 | |
11Share |
Είναι επιβεβλημένο λοιπόν να παρουσιάσουμε τα κύρια τεχνικά και επιχειρησιακά χαρακτηριστικά του βλήματος, και βέβαια να επικεντρώσουμε στο επιχειρησιακό πλεονέκτημα που αυτό θα προσδώσει. Το SCALP Naval μπορεί να θεωρηθεί ως η γαλλική απάντηση στον πολύ γνωστό αμερικανικό B/-UGM-109 Tomahawk Land Attack Missile (TLAM) -και τα έκδοχά του- που εδώ και περίπου τέσσερις δεκαετίες αποτελεί τον κύριο εκπρόσωπο της συγκεκριμένης κατηγορίας οπλικών συστημάτων, δηλαδή των εκτοξευόμενων από ναυτικές πλατφόρμες (πλοία επιφανείας και υποβρύχια) ναυτικών βλημάτων πλεύσης (cruise).
Από τον Β’ Πόλεμο του Κόλπου, το 1991, στον οποίο όπλα του τύπου χρησιμοποιήθηκαν μαζικά για πρώτη φορά σε επιχειρήσεις (τα πλοία και τα υποβρύχια του Ναυτικού των ΗΠΑ εκτόξευσαν συνολικά 288 B/- UGM-109 Tomahawk κατά στόχων ξηράς στο Ιράκ), τα εκτοξευόμενα από ναυτικές πλατφόρμες ναυτικά βλήματα πλεύσης, διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο σε όλες σχεδόν τις πρόσφατες συρράξεις (συμπεριλαμβανομένων και των επιχειρήσεων «Enduring Freedom» και «Iraqi Freedom»), και βέβαια του εν εξελίξει πολέμου κατά της τρομοκρατίας.
Όπως ήδη αναφέρθηκε, μέχρι σήμερα αδιαμφισβήτητος κυρίαρχος στην κατηγορία ήταν ο αμερικανικός B/-UGM-109 Tomahawk και η μετεξέλιξή του, ο Tactical Tomahawk. Από το φθινόπωρο του 2002, που άρχισε η ανάπτυξη του γαλλικού SCALP Naval, φαίνεται ότι και η Ευρώπη απέκτησε τη δική της απάντηση.
Χρονικό ανάπτυξης του SCALP Naval
Η απαρχή της ανάπτυξης του SCALP Naval θα μπορούσε να τοποθετηθεί στα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν οι γαλλικές Ένοπλες Δυνάμεις προέβησαν στη συστηματική αξιολόγηση των επιχειρησιακών αποτελεσμάτων της ευρείας χρήσης βλημάτων τύπου Tomahawk από τις αμερικανικές και τις βρετανικές δυνάμεις στις επιχειρήσεις («Allied Force») κατά της τότε Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γιουγκοσλαβίας, το 1999. Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας συντάχθηκε και μελέτη σκοπιμότητας. Σε βιομηχανικό επίπεδο, πάντως, στελέχη της MBDA από το 1999, κατά τη διάρκεια της διεθνούς αεροναυτικής έκθεσης στο «Μπουρζέ», του ιδίου χρόνου, είχαν κάνει γνωστό ότι οι μελέτες ανάπτυξης εκδόσεων του SCALP EG/Storm Shadow, εκτοξευόμενων από σκάφη επιφανείας και επίγειους εκτοξευτές σε συνδυασμό με τον εκτοξευτή Sylver του συστήματος αντιαεροπορικής άμυνας Aster (PAAMS) βρίσκονταν ήδη σε προκεχωρημένο στάδιο.
Μάλιστα οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι μία από υποβρύχιο εκτοξευόμενη έκδοση του SCALP EG, η αποκαλούμενη SMAF (Sous-Marin d’ Attaque Future: μελλοντικό υποβρυχιακό βλήμα κρούσης) θα μπορούσε να ενταχθεί σε υπηρεσία από το 2005.
Το 2001, η MBDA άρχισε τη διερεύνηση της σχεδίασης, ενώ τον Ιούνιο του 2001 δημοσιοποίησε την πρόθεσή της να αναπτύξει μια ναυτική έκδοση του SCALP, τη SCALP Naval, που θα εξόπλιζε τις (υπό ανάπτυξη τότε) 17 φρεγάτες πολλαπλών αποστολών FREMM (Frégates Multi- Missions), και στις δύο εκδόσεις τους, την κρούσης κατά στόχων ξηράς AVT και την ανθυποβρυχιακή FASM, καθώς και τα έξι πυρηνοκίνητα υποβρύχια επίθεσης (SMA: Sous-Marin d’ Attaque) τύπου Barracuda.
Όλες αυτές οι επιτελικές (των γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων) και βιομηχανικές διεργασίες απέκτησαν νέα δυναμική το 2002, όταν το γαλλικό Ναυτικό (Marine Nationale) αποφάσισε τη χρηματοδότηση ενός βλήματος, βασισμένου στο γνωστό από αέρος εκτοξευόμενο βλήμα πλεύσης SCALP EG/Storm Shadow, και ταυτόχρονα την προμήθεια 250 μονάδων εκτοξευόμενων από πλοία και 50 εκτοξευόμενων από υποβρύχια στο οπλοστάσιό του.
Το συνολικό κόστος ανάπτυξης και παραγωγής των 300 όπλων, περιλαμβανομένης και της συντήρησης επί 20 έτη, είχε προϋπολογιστεί στο ένα δισ. ευρώ, με πιθανότητα περιορισμού στα 785 εκατ. ευρώ. Η σχετική απόφαση ελήφθη στο πλαίσιο του γαλλικού εξοπλιστικού προγράμματος 2003-2008, το οποίο μάλιστα κυρώθηκε με αντίστοιχο νόμο απο τη γαλλική Εθνοσυνέλευση (LPM: Loi de Programmation Militaire) 2003-2008, με σχεδιαζόμενο έτος τοποθέτησης της πρώτης παραγγελίας το 2006 και έτος πιθανής εισαγωγής του νέου όπλου σε υπηρεσία περί το 2008. Παράλληλα, το Φεβρουάριο του 2002 ανατέθηκε στη MBDA διετές συμβόλαιο καθορισμού προγράμματος και μείωσης τεχνολογικής επικινδυνότητας (PDRR: Project Definition & Risk Reduction) ύψους 30,5 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια, στις 21 Οκτωβρίου 2002, το Marine Nationale ανέθεσε στην MBDA συμβόλαιο ανάπτυξης του SCALP Naval, και συγκεκριμένα για την ανάπτυξη συστήματος βασισμένου στο γνωστό από αέρος εκτοξευόμενο βλήμα SCALP EG/Storm Shadow.
Διαβάστε το πλήρες άρθρο εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου