Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου 2011

Γιατί να μαθαίνουμε Αρχαία Ελληνικά


http://www.sigmalive.com/simerini/columns/antistaseis/354707

| Εκτύπωση | 13/02/2011 | Με τον Σάββα Ιακωβίδη

Χωρίς τον πλούτο της Αρχαίας δεν μπορεί να στεριώσει και να αναπτυχθεί, αλλά θα μαραθεί η Νέα Ελληνική
Η ελληνική γλώσσα μας είναι το ανέσπερο φως, που καταυγάζει την ανθρωπότητα. Είναι η ζείδωρη αντίσταση στη γλωσσική και άλλη αλλοτρίωση και στην πολιτισμική ισοπέδωση. Η γλώσσα είναι η πατρίδα μας επειδή δι’ αυτής αυτοπροσδιοριζόμαστε ως εθνική οντότητα, ως ιστορική καταβολή, ως κυριαρχική ύπαρξη, ως χριστιανική πραγμάτωση και ως πολιτιστική καταξίωση. Η γλώσσα ορίζει τον κόσμο μας, δηλ. μέχρι πού φτάνουν τα όριά μας. Και τα όρια της ελληνικής γλώσσας αρχίζουν και φτάνουν μέχρι εκεί που αρχίζει και σταματά ο κόσμος. Να σημειωθεί ότι η ελληνική και η κινεζική γλώσσες είναι οι μόνες που μιλιούνται αδιάσπαστα σε συγκεκριμένους γεωγραφικούς χώρους για πάνω από 4000 χρόνια!
Η ελληνική γλώσσα είναι η εξακτίνωση της διανοητικής δύναμης του Ελληνισμού και ανεπανάληπτο δάνειο στις περισσότερες γλώσσες, ειδικά στην αγγλική.
Ξένοι συγγραφείς, μελετητές, ηγεμόνες και φιλόσοφοι θαύμασαν την Ελληνική και παραδέχτηκαν πως χωρίς αυτήν ο κόσμος θα ήταν μικρός. Ο Βίκτορ Ουγκό είπε: «Ο κόσμος είναι μία διεύρυνση της Ελλάδος και η Ελλάς είναι ο κόσμος σε σμίκρυνση». Η Έλεν Κέλερ, Αμερικανίδα συγγραφέας, ομολογεί: «Εάν αληθεύει ότι το βιολί είναι το τελειότερο από τα μουσικά όργανα, τότε η ελληνική γλώσσα είναι το βιολί της ανθρώπινης σκέψης». Είναι η πεποίθησή μας ότι ομιλούν, εκφράζονται και γράφουν καλύτερα όσοι προηγουμένως έμαθαν Αρχαία Ελληνικά. Σήμερα, διαπιστώνουμε τη χρησιμότητά τους μέσα στη δίνη της αλαλίας, της λεξιπενίας και της βάναυσης κακοποίησης της Ελληνικής. Κορακιστί φθέγγονται οι περισσότεροι, ενδεικτικό και αυτό της υπομείωσης, της εκβαρβάρωσης και της μηχανοποίησης της γλώσσας.
Γιατί, λοιπόν, τα παιδιά μας έπρεπε να διδάσκονται Αρχαία Ελληνικά; Δεν θα απαντήσουμε εμείς παρά θα δώσουμε το λόγο στο μεγάλο δάσκαλο, Ι.Θ. Κακριδή. Σε ανέκδοτη ομιλία του εξηγεί τρεις λόγους γιατί πρέπει να διδάσκουμε στα παιδιά μας Αρχαία Ελληνικά: «Πρώτα απ' όλα, γιατί είμαστε κι εμείς Έλληνες. Από τον καιρό του Ομήρου ώς σήμερα έχουν περάσει κάπου δυο χιλιάδες εφτακόσια χρόνια. Στους αιώνες που κύλησαν, οι Έλληνες βρεθήκαμε συχνά στο απόγειο της δόξας, άλλοτε πάλι στα χείλια μιας καταστροφής ανεπανόρθωτης∙ νικήσαμε και νικηθήκαμε αμέτρητες φορές∙ δοκιμάσαμε επιδρομές και σκλαβιές∙αλλάξαμε θρησκεία∙ στους τελευταίους αιώνες η τεχνική επιστήμη μετασχημάτισε βασικά τη μορφή της ζωής μας∙ και όμως κρατηθήκαμε Έλληνες, με την ίδια γλώσσα -φυσικά εξελιγμένη-, με τα ίδια ιδανικά, τον ίδιο σε πολλά χαρακτήρα και με ένα πλήθος στοιχεία του πολιτισμού κληρονομημένα από τα προχριστιανικά χρόνια. Στον πνευματικό τομέα κανένας λαός δεν μπορεί να προκόψει, αν αγνοεί την ιστορία του, γιατί άγνοια της ιστορίας θα πει άγνοια του ίδιου του εαυτού του. Είμαι Έλληνας, συνειδητός Έλληνας, αυτό θα πει, έχω αφομοιώσει μέσα μου την πνευματική ιστορία των Ελλήνων από τα μυκηναϊκά χρόνια ώς σήμερα.»Ο δεύτερος λόγος που μας επιβάλλει να γνωρίσουμε την αρχαία πνευματική Ελλάδα», λέγει ο Ι.Θ. Κακριδής, «είναι ότι είμαστε κι εμείς Ευρωπαίοι. Ολόκληρος ο ευρωπαϊκός πολιτισμός στηρίζεται στον αρχαίο ελληνικό, με συνδετικό κρίκο τον ρωμαϊκό (…). Μα ο κυριότερος λόγος που δεν επιτρέπεται οι νέοι μας ν' αγνοούν την αρχαίαν Ελλάδα είναι άλλος:
Στην Ελλάδα για πρώτη φορά στα χρονικά του κόσμου ανακαλύφτηκε ο άνθρωπος ως αξία αυτόνομη, ο άνθρωπος που θέλει να κρατιέται ελεύθερος από κάθε λογής σκλαβιά, και υλική
και πνευματική. Η ελεύθερη πράξη και η ελεύθερη σκέψη είναι άγνωστα στον εξωελληνικό κόσμο. Και οι Έλληνες; Πρώτοι αυτοί, σπρωγμένοι από μια δύναμη που βγαίνει από μέσα τους και μόνο, τη δεσποτεία θα τη μεταλλάξουν σε δημοκρατία, και από την άβουλη, ανεύθυνη μάζα του λαού θα πλάσουν μια κοινωνία από πολίτες ελεύθερους, που καθένας τους να νιώθει τον εαυτό του υπεύθυνο και για τη δική του και για των άλλων την προκοπή».
Γιατί ελάχιστοι είναι εκείνοι που με αγάπη και ζήλο στρέφονται και τρέφονται από τους αρχαίους φιλόσοφους και συγγραφείς; Έφταιξε το εκπαιδευτικό σύστημα, έφταιξαν και οι φιλόλογοι όπως και επιτήδειες νοοτροπίες, που υπέβαλλαν ότι τα Αρχαία είναι, τάχα, μια νεκρή (!) γλώσσα. Χωρίς τον πλούτο της Αρχαίας δεν μπορεί να στεριώσει και να αναπτυχθεί, αλλά θα μαραθεί η Νέα Ελληνική. Οι φιλόλογοι οφείλουν να ξαναγίνουν μπροστάρηδες για την επιστροφή των Αρχαίων στις σχολικές αίθουσες. Είναι υπέρτατη εθνική και γλωσσική ανάγκη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: