Σε μείζον ηθικό θέμα μετατρέπεται η διαδικασία του ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια διάφορων ιατρικών αερίων στα νοσοκομεία όλης της Κρήτης, με ημερομηνία αποσφράγισης των σχετικών προσφορών την ερχόμενη Τετάρτη. Ο διαγωνισμός, που γίνεται με ευθύνη της 7ης ΥΠΕ Κρήτης και μετά από μία ανεξήγητη έγκριση από την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας του υπουργείου, αποτελεί κόλαφο για όσους υποστηρίζουν ότι είναι πολιτική επιλογή το να κλείσουν οι "μαύρες τρύπες" στο χώρο των προμηθειών της δημόσιας υγείας.
Αυτό γιατί, όπως αποδεικνύεται από τα έγγραφα του διαγωνισμού που παραθέτει σήμερα η "Ν.Κ.", ο διαγωνισμός είναι "φωτογραφικός" υπέρ συγκεκριμένης πολυεθνικής εταιρείας στο χώρο, καταστρατηγώντας κάθε έννοια ανταγωνισμού, με άμεσο αποτέλεσμα, αντί να πέφτει το κόστος προς όφελος των δημόσιων οικονομικών στην υγεία, να παραμένει εξόχως υψηλό και μάλιστα από τα υψηλότερα σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.
Ακόμη χειρότερα που το σκεπτικό του υποτίθεται ότι είναι η ενιαία προμήθεια στα νοσοκομεία της Κρήτης - ώστε να μειωθεί υποτίθεται το κόστος - κάτι όμως που οι "φωτογραφικές διατάξεις" του διαγωνισμού, όχι απλά το ακυρώνουν, αλλά οδηγούν σε συνθήκες "καρτέλ" στην αγορά ιατρικών αερίων στην Κρήτη, σε βάρος του δημόσιου χρήματος.
Όλα αυτά μάλιστα σε μία περίοδο που το υπουργείο Υγείας προσδοκά περαιτέρω οικονομικό συμμάζεμα στο χώρο της υγείας κατά 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ...
Το ιστορικό μίας απίστευτης υπόθεσης
Ο διαγωνισμός με την επωνυμία "αέρια διάφορα", προϋπολογισμού 2.446.133 ευρώ έχει οριστεί για την ερχόμενη Τετάρτη 30 Μαρτίου, οπότε στις 11 το πρωί πρόκειται να αποσφραγιστούν οι σχετικές προσφορές. Είναι ο μεγαλύτερος στην Ελλάδα σε επίπεδο ιατρικών αερίων και ένας από τους μεγαλύτερους ως προς τη μορφή του στην Ευρώπη.
Μόνο που εξ αντικειμένου και όπως έχει "στηθεί", οι προσφορές θα είναι η εξής μία, που αναφέρεται σε γερμανικό πολυεθνικό κολοσσό, καταστρατηγώντας κάθε έννοια ανταγωνισμού και μετατρέποντας τον σε εξυπηρέτηση μονοπωλιακού χαρακτήρα συμφερόντων, που αντί να ρίξει το κόστος θα εξακολουθήσει να το διατηρεί σε υψηλά επίπεδα.
Άλλωστε αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που ήδη ο σχετικός διαγωνισμός έχει δύο φορές μέχρι τώρα κηρυχθεί άγονος επί της ουσίας και μεθαύριο θα είναι η τρίτη φορά που θα πραγματοποιηθεί με το ίδιο ακριβώς σκεπτικό. Μόνο που τα αποθέματα αερίων στα νοσοκομεία τελειώνουν και τώρα η κατακύρωσή του θα πάρει και χαρακτηριστικά επείγοντος.
Ματαιώθηκε δύο φορές
Για να αντιληφθεί ο αναγνώστης πόσο σημαντικό είναι το θέμα και από πλευράς διαφάνειας, τις δύο προηγούμενες φορές που ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος η εταιρεία που εμφανίστηκε ήταν μόνο μία, η συγκεκριμένη γερμανική πολυεθνικών συμφερόντων. Τις δύο αυτές φορές βασικός λόγος που δεν κατάφερε να περάσει ήταν πως, παρότι άνευ αντιπάλου (διότι οι προδιαγραφές του διαγωνισμού, όπως θα δούμε παρακάτω, αποκλείουν όλους τους άλλους και φωτογραφίζουν μόνο αυτήν), αδυνατούσε - όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία - να καταθέσει έγγραφες εγγυήσεις πως οι τιμές που διαθέτει είναι χαμηλότερες από τρεις τουλάχιστον αντίστοιχες διεθνώς τιμές εταιρειών και χαμηλότερες έστω από αυτές που έχουν διαμορφωθεί από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Υγείας.
Παρ’ όλα αυτά, η 7η ΥΠΕ με την έγκριση της ΕΠΥ επανέρχεται με τις ίδιες ακριβώς "φωτογραφικές διατάξεις" να επαναλάβει για τρίτη φορά το διαγωνισμό, όπου αναμενόμενη θα είναι και πάλι η εμφάνιση μόνο της εταιρείας που "φωτογραφίζεται" σε αυτόν από τις προϋποθέσεις, αλλά με τη διαφορά ότι πλέον η προμήθεια ιατρικών αερίων στα νοσοκομεία της Κρήτης θα πάρει και χαρακτήρα επείγοντος, ώστε, αφού κανείς δε δικαιούται να παίζει με την υγεία και την ασφάλεια των ασθενών, να περάσει τελικά.
Με αυτό τον τρόπο αφενός μεν οι τιμές και η περιστολή δαπανών για μία τέτοια προμήθεια θα αποδειχτεί κενό γράμμα, αφετέρου δε αποκλείονται δεκάδες άλλες ξένες αλλά κυρίως εγχώριες και δη εταιρείες της Κρήτης στο χώρο του ιατρικού αερίου, με αποτέλεσμα, αντί να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός για να πέσουν οι τιμές προς τα κάτω, να λειτουργήσει ένα ιδιότυπο μονοπώλιο, που εδώ και 10 χρόνια περίπου καθορίζει την προμήθεια και την τιμή του ιατρικού αερίου στα νοσοκομεία της Κρήτης.
Οι "φωτογραφικές διατάξεις" του διαγωνισμού
Δύο είναι τα σημεία-κλειδιά σε αυτόν τον ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό, που καταδεικνύουν το πώς έχει φτιαχτεί "φωτογραφικά" για χάρη της γερμανικής πολυεθνικής εταιρείας.
Το πρώτο εντοπίζεται στη παράγραφο 2 των δικαιωμάτων συμμετοχής εταιρειών στο διαγωνισμό, ο οποίος ας σημειωθεί ότι έχει και την υποχρεωτικότητα να γίνει ενιαία για τις ανάγκες όλων των νοσοκομείων της Κρήτης, σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ελλάδα, και κυρίως ενιαία για όλα τα είδη ιατρικών αερίων, πακέτο και όχι χωριστά, κάτι που θα ευνοούσε πολλές εταιρείες να λάβουν μέρος και άρα να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός.
Σε αυτήν την παράγραφο αναφέρεται αυτούσια το εξής: «Η εταιρεία που καταθέτει τη σχετική προσφορά θα πρέπει να διαθέτει την απαραίτητη δομή και οργάνωση για την εκτέλεση της προμήθειας και να έχει αναλάβει κατά τα τελευταία 5 έτη ένα τουλάχιστον παρόμοιο έργο συμβατικής αξίας ίσης ή ανώτερης με την υπό προμήθεια ειδών (τεχνική ικανότητα)».
Γιατί όμως αυτή η παράγραφος καθιστά "φωτογραφικό" το διαγωνισμό; Απλούστατα γιατί έργο με συμβατική αξία ίση με 2.446.133 εκατομμύρια ευρώ ή και μεγαλύτερη καμία άλλη εταιρεία - και μάλιστα ακόμη και κολοσσοί του χώρου - δεν έχει αναλάβει ποτέ στην Ελλάδα όχι μόνο την τελευταία πενταετία, αλλά ούτε καν δεκαετία, παρά μόνο η συγκεκριμένη γερμανική πολυεθνική, που αφορούσε την προηγούμενη μόλις προμήθεια των ιατρικών αερίων στα νοσοκομεία της Κρήτης με βάση την οποία λειτουργούν!
Η Ευρώπη
Για να καταλάβει δε ο αναγνώστης πόσο ακραία "φωτογραφική" είναι η διάταξη αυτή, σε ολόκληρη την Ευρώπη ζήτημα είναι αν υπάρχουν άλλες δύο εταιρείες που να έχουν εκτελέσει τέτοιας συμβατικής αξίας αντικείμενο την τελευταία 5ετία και μάλιστα σε ενιαίο και αδιάσπαστο πακέτο για όλα τα ιατρικά αέρια. Είναι προφανές πως η εταιρεία, με τέτοια "προίκα" και χωρίς ανταγωνισμό, δεν έχει κανένα λόγο να δώσει πολύ παρακάτω από τα 2,4 εκατομμύρια ευρώ προσφορά, παρά μόνο ελάχιστα, που μάλιστα στο τέλος θα της το αναγνωρίσουμε και ως "σκόντο" προκειμένου να δηλώσουμε ότι πετύχαμε και τιμή κάτω των 2,4 εκατομμυρίων ευρώ.
Η συγκεκριμένη εταιρεία άλλωστε είναι η μία από τις δύο που νέμονται το χώρο των ιατρικών αερίων στην Ελλάδα, έχοντας μάλιστα επιλέξει με την "αντίπαλο" πολυεθνική τη μοιρασιά γεωγραφικά στις προμήθειες. Αλλιώς η αντίπαλος τουλάχιστον, στους δύο ήδη άγονους διαγωνισμούς, θα είχε προσφύγει νομικά για αυτή τη φωτογραφική διάταξη υπέρ της άλλης εταιρείας.
Αλλά με αυτό τον τρόπο δεκάδες άλλες εταιρείες ελληνικές και ξένες τίθενται αυτόματα εκτός, οπότε κανένας ανταγωνισμός για συμπίεση των τιμών προς τα κάτω δε λειτουργεί.
Το δεύτερο "φωτογραφικό" σημείο του διαγωνισμού της 7ης ΥΠΕ Κρήτης, που δένει ακόμη περισσότερο την ιστορία, είναι στην παράγραφο 1.11.7. περί οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας του μειοδότη, όπου αναφέρεται ρητά: «Γίνονται δεκτές προσφορές για το σύνολο της προκηρυχθείσας ποσότητας ανά είδος αλλά και για το σύνολο όλων των ειδών».
Με τη διάταξη αυτή τελειώνει ουσιαστικά και η κάθε αυταπάτη περί λειτουργίας ανταγωνισμού στο διαγωνισμό. Αφού έτσι αποκλείονται επιπρόσθετα όλες οι άλλες εταιρείες από τη δυνατότητα να μετείχαν ανά υλικό έστω αερίου στο διαγωνισμό, δίνοντας χαμηλότερη τιμή. Ο μειοδότης δίνει πακέτο δηλαδή την προσφορά για όλα τα αέρια με τιμές είτε ανά είδος για το σύνολο της ποσότητας είτε για το σύνολο όλων των ειδών, αλλά μία εταιρεία που ενδεχομένως στο αέριο οξυγόνο ή το άζωτο θα είχε καλύτερη-χαμηλότερη τιμή από αυτήν του πακέτου δεν μπορεί να μετέχει αν δεν έχει πρόταση συνολική.
Έτσι, ούτε ανά είδος αερίου δεν μπορεί να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός. Αυτό, μαζί με τη διάταξη περί ίσου ή μεγαλύτερου συμβατικού αντικειμένου από τα 2,4 εκατομμύρια ευρώ, οδηγεί μαθηματικά σε μία μόνο εταιρεία, τη γερμανική LINDE, η οποία και "εκκλησία" να ήταν δε θα είχε λόγους να πάει την προσφορά της, ως μόνη στο παιχνίδι για τα νοσοκομεία της Κρήτης, πολύ κάτω από τα 2,4 εκατομμύρια ευρώ.
Κραυγαλέα αντίθεση
Αναζητώντας τι ακριβώς γίνεται στην υπόλοιπη Ελλάδα - όπου κατά ένα παράδοξο λόγο μόνο στην Κρήτη, από τις 7 ΥΠΕ της χώρας, υπάρχουν τέτοιες διατάξεις για αντικείμενο συμβατικής αξίας ίσο ή μεγαλύτερο των 2,4 εκατομμυρίων ευρώ που θα πρέπει να έχει την τελευταία πενταετία μία εταιρεία για να μετέχει στο διαγωνισμό και μάλιστα με προσφορά για το σύνολο των ιατρικών αερίων είτε για την προκηρυχθείσα ποσότητα, είτε για το σύνολο όλων των ειδών - βρήκαμε εντυπωσιακά στοιχεία που βγάζουν μάτι...
Η "Ν.Κ." εντόπισε αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα αντίστοιχο διαγωνισμό, ενιαία για όλα τα νοσοκομεία της δύναμής της, που έγινε στην 3η ΥΠΕ και περιλαμβάνει τα νοσοκομεία κεντρικής Μακεδονίας και μάλιστα ανάμεσά τους τα "Παπαγεωργίου", το Πανεπιστημιακό "Παπανικολάου" και το "Γεννηματάς" Θεσσαλονίκης, σε μία γεωγραφική ενότητα με μεγαλύτερο εύρος και πληθυσμό από την Κρήτη.
Μόνο που στην 3η ΥΠΕ δεν υπήρξαν οι δύο φωτογραφικές διατάξεις, με αποτέλεσμα, λειτουργώντας ο ανταγωνισμός σχετικά αλλά πάντως όχι με μία μόνο εταιρεία όπως εδώ, για 15 συνολικά νοσοκομεία το ποσό να αγγίξει το 1,9 εκατομμύριο ευρώ για ιατρικά αέρια, όταν εδώ με λιγότερα νοσοκομεία και ανάγκες ήδη η "οροφή" είναι στα 2,4 εκατομμύρια ευρώ με διεκδικητή μία μόνο εταιρεία. Στην καλύτερη περίπτωση να πέσει στα 2 εκατομμύρια ευρώ, ως μοναδικός "παίχτης" στο νησί μας, με ευθύνη όσων στην 7η ΥΠΕ Κρήτης συνέταξαν το σχετικό "φωτογραφικό" διαγωνισμό αλλά και στην Επιτροπή Προμηθειών του υπουργείου Υγείας, που έδωσε μία τέτοια έγκριση.
Μάλιστα με καθαρά αγοραίους όρους, άνθρωποι στο χώρο των προμηθειών ιατρικών αερίων, ακόμη και με επιχειρήσεις εδώ στην Κρήτη, σημείωναν με νόημα πως, αν δεν υπήρχαν οι δύο διατάξεις στο διαγωνισμό που καθρεπτίζουν τη συγκεκριμένη πολυεθνική, ο ανταγωνισμός θα λειτουργούσε κατεβάζοντας τις τιμές συνολικά κοντά στο 1,7 εκατομμύριο ευρώ για όλα τα νοσοκομεία της Κρήτης, που από την 3η ΥΠΕ στη Μακεδονία είναι πολύ λιγότερα. |
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου